رینیت آلرژیک

بهار به معنی گرده افشانی گل­ها و درختان است. آلرژی فصلی که تب یونجه یا رینیت آلرژیک هم نامیده می­شود، می­تواند شما را کلافه کند. اما قبل از اینکه به گل­های پلاستیکی و چمن مصنوعی فکر کنید، این استراتژی­های آسان را امتحان کنید تا آلرژی فصلی کنترل شود.

مواجهه­ با محرک­های آلرژی را کاهش دهید جهت کاهش مواجهه با چیزهایی که علائم و نشانه­های آلرژی را تحریک می­کند:
  • در روز­های خشک و بادخیز در منزل بمانید. بهترین زمان خروج از منزل پس از بارش باران است که هوا عاری از گرده­های گیاهان شسته شده است.
  • از ماشین چمن زنی و وسایل باغبانی که آلرژن­ها را پخش می­کند، اجتناب کنید.
  • وقتی از بیرون برمی­گردید لباس­هایتان را عوض کنید و دوش بگیرید تا گرده­هایی که روی پوست و مو نشسته است شسته شود.
  • لباس­های خیس را برای خشک شدن بیرون پهن نکنید چون گرده­ها به آن خواهند چسبید.
  • اگر مجبور هستید بیرون کار کنید از ماسک­های ضد گرده استفاده کنید.
در صورتی که گرده­ها خیلی زیاد باشند به اقدامات بیشتری نیاز هست در صورتی که مقدار گرده­ها در هوا خیلی زیاد باشد علائم آلرژی فصلی ممکن است تشدید پیدا کند. این اقدامات به مواجهه­ی کمتر شما کمک می­کند:
  • از طریق منابع محلی مثل روزنامه، رادیو یا تلویزیون از سطح گرده­ی موجود در هوا مطلع شوید.
  • اگر سطح گرده­ها بالا بود، دارو­های ضد آلرژی را قبل شروع علائم مصرف کنید.
  • در و پنجره­ها را ببندید.
  • از فعالیت در بیرون بویژه دز صبح زود که سطح گرده­ها خیلی بالاست اجتناب کنید.
هوای منزل را تمیز نگهدارید اکسیر معجزه آسایی که همه­ی آلرژن­ها را از هوا حذف کند وجود ندارد، اما این پیشنهادات به شما کمک خواهد کرد:
  • در خانه و اتوموبیل از سیستم تهویه­ی هوا استفاده کنید.
  • هوای داخل منزل را تا حد امکان خشک نگهدارید.
  • در اتاق خواب از دستگاه­های قوی تهویه­ی هوا استفاده کنید.
  • کف منزل را با جاروبرقی­هایی که فیلترهای ویژه­ی ذرات دارند جارو کنید.
داروهای بدون نیاز به نسخه­ی پزشک را امتحان کنید داروهایی وجو دارد که به نسخه­ی پزشک نیاز ندارند و می­تواند علائم شما را بهبود بخشد که شامل موارد زیر است:
  • آنتی­هیستامین خوراکی: آنتی­هیستامین­ها با کاهش سرفه، خارش،آبریزش بینی و چشم مفید هستند که مثال­هایی از آن­ها شامل لوراتادین، سیتریزین و فکسوفنادین می­شود.
  • ضد احتقان­ها(دکونژستانت­ها): ضد احتقان­های خوراکی مثل سودوافدرین موقتا گرفتگی بینی را برطرف می­کند. دکونژستانت­ها فرم اسپری هم دارند مثل اکسی­متازون و فنیل­افرین. از اسپری­های ضد احتقان فقط برای چند روز استفاده کنید، استفاده­ی طولانی مدت علائم را در آینده بدتر خواهد کرد.
  • اسپری بینی: اسپری کرومولین سدیم می­تواند علائم آلرژی را کاهش دهد و عارضه­ی جانبی جدی ندارد، به نظر می­رسد اگر پیش از شروع علائم از آن استفاده شود تاثیرش بیشتر می­شود.
  • دارو­های ترکیبی: بعضی از داروها ترکیبی از آنتی­هیستامین و ضد احتقان هستند مثل لاوراتادین-سودوافدرین و فکسوفنادین-سودوافدرین.
سینوس‌های خود را بشویید شستن سینوس‌ها با استفاده از سرم شستشو(سالین) یک راه سریع، ارزان و موثر برای رهایی از احتقان بینی است. شستشو مستقیما موکوس و آلرژن را از بینی پاک می‌کند. برای اینکار وسیله‌های مخصوصی وجود دارد ولی می‌توان با یک سرنگ هم انجامش داد. حتما هر مرتبه وسایل را کامل بشورید و بجوشانید تا کاملا تمیز باشند. در صورتی که به درمان‌های دیگری علاقه‌مندید موارد زیر را در نظر بگیرید گروهی از دارو‌های گیاهی برای درمان آلرژی فصلی مورد استفاده قرار می‌گیرند اما فایده و بی‌خطر بودن آن‌ها به اثبات نرسیده است. بعضی گمان می‌کنند طب سوزنی علائم آلرژی فصلی را برطرف می‌کند اما نه تنها شواهدی دال بر اینکه طب سوزنی مفید است وجود ندارد که شواهد کمی وجود دارد که نشان دهنده‌ی مضر بودن آن است. در صورتی که تصمیم دارید از این درمان‌ها استفاده کنید لطفا اول با پزشکتان مشورت کنید. درصورتی که راهکار‌های مذکور موثر نبود به پزشک مراجعه کنید برای بسیاری از مردم اجتناب از آلرژن‌ها و مصرف دارو‌های بدون نسخه جهت بهبود علائم آلرژی کافی است. اما اگر آلرژی فصلی همچنان دردسر ساز بود تسلیم نشوید، درمان‌های تکمیلی نیز وجود دارد. اگر آلرژی فصلی شدید دارید، پزشکتان درخواست تست پوستی و آزمایش خون می‌دهد تا دقیقا مشخص شود به چه آلرژنی حساسیت دارید. این تست‌ها کمک می‌کند تا بدانید چه اقداماتی باید انجام دهید تا از یک آلرژن مشخص اجتناب کنید و چه درمان‌هایی برایتان بهتر است. برای بعضی‌ها ایمونوتراپی انتخاب خوبی است که حساسیت زدایی هم نامیده می‌شود. این درمان شامل تزریق مداوم و منظم مقدار کمی از ماده‌ی آلرژنی است که سبب آلرژی می‌شود. در طی زمان این تزریقات واکنش سیستم ایمنی و به طبع علائم آلرژی را کاهش می‌دهد. برای بعضی از آلرژی‌ها از قرص‌های زیر زبانی جهت درمان استفاده می‌شود.