آلرژی مایت‌ها

آلرژی مایت‌ها یک واکنش آلرژیک به حشرات ریزی است که معمولا در قسمت‌هایی از منزل که غبار وجود دارد زندگی می‌کنند. در این نوع از آلرژی علائمی مثل عطسه و آبریزش بینی شایع است و از این نظر به تب یونجه شباهت دارد. خیلی از افرادی که سابقه آلرژی به مایت‌ها را دارند، تظاهراتی از آسم را (مثل خس خس سینه و تنگی نفس) تجربه کرده‌اند.

مایت‌ها که از خانواه کنه و عنکبوت‌ها هستند، بسیار کوچک‌تر از آنند که بدون میکروسکوپ دیده شوند. غذای آن‌ها از پوسته‌‌ ریزی بافت جلدی انسان‌ها است و در محیط گرم و مرطوب رشد می‌کنند، بنابر این وسایلی مثل فرش، پرده، مبل و تخت  محیط ایده‌آلی برای رشد محسوب می‌شوند.

در قدم اول اقداماتی در جهت کاهش تعداد مایت‌ها در منزل در کنترل ابتلا آلرژی به این حشرات کمک کننده است. از داروها و اقدامات درمانی در مراحل بعدی استفاده می‌شود.

علائم علائم آلرژی مایت‌ها بیشتر در اثر التهاب مجاری بینی رخ می‌دهد: – عطسه – آبریزش بینی – خارش، قرمزی و خروج اشک از چشم – احتقان بینی – سرفه – احساس درد و فشار در صورت – تورم و آبى رنگ شدن زير چشم اگر آلرژى به مایت‌ها به سمت آسم پیش برود، ممکن است علائم زیررا هم تجربه کنید: – تنگی نفس – احساس درد و سنگینی قفسه سینه – شنیدن صدای سوت یا خس خس حین بازدم – اختلال خواب به علت تنگی نفس، سرفه و خس خس – سرفه‌های قطاری یا خس خس که در اثر سرناخوردگی یا آنفلوانزا بدتر شود آلرژی به مایت‌ها درجاتی از خفیف تا شدید دارد. درجات خفیف شامل آبریزش بینی، اشک ریزش و عطسه است. در موارد شدید بیماری ماهیتی مزمن پیدا می‌کند و سرفه‌، عطسه و گرفتگی بینی مزمن می‌شوند و ممکن است در نهایت به یک حمله‌ شدید آسم ختم شود.   چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟ بعضی علائم این آلرژی مثل آبریزش بینی و عطسه شبیه سرماخوردگی است و تشخیص اینکه علائم مربوط به کدام یک می‌باشد، دشوار است. اگر علائم بیش از یک هفته طول کشید باید به آلرژی شک کرد. اگر علائم شدید بود (مثل گرفتگی بینی شدید، خس خس سینه یا اختلال خواب)، با پزشکتان تماس بگیرید. اگر علائم تنفسی بصورت پیشرونده بدتر شد و در حالت استراحت هم تند تند نفس می‌کشیدید به اورژانس مراجعه کنید.‌   علل آلرژی‌هاوقتی رخ می‌دهند که سیستم ایمنی به یک عامل خارجی مثل گرده گل، مو حیوان خانگی یا مایت واکنش نشان دهد. سیستم ایمنی پروتئین‌هایی تولید می‌کند که آنتی بادی نام دارند و وظیفه این‌ها حفاظت از بدن در برابر عوامل مهاجمی است که منجر به بیماری یا عفونت می‌شوند. وقتی آلرژی دارید، سیستم ایمنی بدنتان عوامل آلرژن را به عنوان یک عامل مهاجم مضر در نظر می‌گیرد. وقتی که مجددا در معرض آلرژن قرار می‌گیرید سیستم ایمنی فاکتورهای التهابی را درون راه‌های بینی و ریه می‌ریزد. تماس مزمن و طول کشیده با آلرژن می‌تواند منجر به آسم شود.   عوامل خطر عوامل زير شانس ابتلا به آلرژی مایت‌ها را افزایش می‌دهند: –  شرح حال فامیلی مثبت از آلرژی. – تماس زیاد با مایت‌ها به ویژه در اوایل کودکی. – در دوره کودکی و اوایل بلوغ شانس ابتلا به این آلرژی بیشتر است.   عوارض اگر به مایت‌ها آلرژی دارید، تماس با مایت‌ها و بقایای آن می تواند عوارضی هم داشته باشد: – عفونت سینوس‌ها (سینوزیت): آلرژی مزمن موجب بسته شدن مسیر هوایی بینی و به طبع آن سینوس‌ها می‌شود و شانس ابتلا به سینوزیت افزایش می‌یابد. – آسم: کنترل علائم آسم در صورت ابتلا به آلرژی مایت‌ دشوار تر است.